Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó
Bejelentkezés
Fitten

Sütőtök az őszi vitaminbomba

Zsuzsi · 1 hete
Nem csak a Halloween töklámpás elkészítésére alkalmas, hanem az egyik legszuperebb őszi zöldségünk a sárga vitaminbomba a sütőtök. A Dél-Amerikából származó tökféle számos formában (hosszúkás, kerek, ovális, kicsi vagy nagy) és kicsit eltérő színekben is létezik az a beltartalom viszont közös bennük. Lássuk „mit tud” a sütőtök.

Ezért egészséges a sütőtök
A sütőtök tápanyagtartalma egy adagra (250g) vetítve a következő: Kalória: 50, Zsír: 0,2 gramm, Fehérje: 2 gramm, Szénhidrát: 12 gramm, ebből rost: 3 gramm. Főbb mikroanyagok pedig: A-vitamin: a referencia napi bevitel (RDI) 245% -a, C-vitamin: az RDI 19% -a, Kálium: az RDI 16% -a, Réz: az RDI 11% -a, Mangán: a KFI 11% -a, B2-vitamin: az RDI 11% -a, E-vitamin: az RDI 10% -a, Vas: az RDI 8% -a. Továbbá tartalmaz némi magnéziumot, foszfort, cinket, folátot és számos B-vitamint. Érdekesség, hogy a sütőtök 94%-a víz, ezért az alacsony kalóriatartalmú élelmiszerek közé tartozik. Ezt a legtöbben nem gondolnák édes íze és laktató hatása miatt, melyet azonban leginkább a magas rosttartalomnak köszönhet.


Komplex tápanyagtartalma révén az alábbi egészségügyi hatásokat tulajdonítjuk a sütőtöknek:

Csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát: A sütőtök antioxidánsokat, például alfa-karotint, béta-karotint és béta-kriptoxantint tartalmaz. Ezek semlegesíthetik a szabad gyököket, megakadályozva őket, hogy károsítsák a sejteket. [1]
Immunerősítő: A sütőtök magas A- és C-vitamin-tartalommal rendelkezik, amelyek hozzájárulhatnak az immunrendszer erősítéséhez. E-vitamin-, vas- és folátkészlete erősíti immunitást. Az őszi szezonban fogyasztva segít felkészíteni a szervezetet a téli megbetegedések ellen. Összetétele miatt legyengült immunrendszerű személyes számára az egyik legkívánatosabb táplálék.
Bőrszépítő hatás: Kiemelkedő karotintartalma segít megőrizni a bőrünk épségét. Ez az anyag egy olyan antioxidáns mely beépülve a bőrbe képes az oxidációs folyamatokat megfékezni (pl a nap káros hatásait), így azok kevésbé roncsolják a sejteket. Egyben egy színanyag is, mely nemcsak a növények színét adja, de bőrödet is képes pigmentálni. Ha sokat eszel belőle akkor bőröd élénkebb színű, ragyogóbb lesz. Természetes C-vitamintartalma pedig a kollagén bőrbe épülését segíti elő.[2]
Látásjavító hatás: Önmagában az A-vitamin is elengedhetetlen a szem egészségének érdekében. A vakság kialakulása gyakran az A-vitamin hiánnyal függ össze. Ezen túl a sütőtök a lutein és a zeaxanthin egyik legjobb forrása. Ez a két vegyület bizonyítottan hatásos az életkorral összefüggő makuladegeneráció és a szürkehályog kockázatának csökkentésére. [3]
Fogyókúrás superfood: ez sokaknak meglepő lehet, hiszen a sütőtököt tévesen kalóriadús élelmiszerként tartják számon. Pedig nem az! Rengeteg rostot tartalmaz, mely kalóriamentesen laktat, ugyanakkor tápanyagtartalma megfelelően táplál is. Rosttartalma ráadásul segíti a felesleges bélsár eltávozását, így a laposabb has kialakulását.[4]
Testi-lelki harmónia kialakítása: Ismersz bárkit aki sütőtök fogyasztás után rosszkedvűvé vált?  Nos ez azért is lehet, mert a sütőtök tartalmaz egy triftofán nevű aminosavat is, mely elősegíti a szerotonin hormon termelődését, ami pedig örömérzetet okoz.
Posztata és vizelekiválasztó-rendszer egészsége: Ezért a jótékony hatásért nem a sütőtök húsa, hanem a magja felelős. A tökmag olaja olyan fitoszterol vegyületeket tartalmaz (főként a Delta-7 fitoszterolt) mely bizonyítottan csökkenti a prosztata gyulladást és a megnagyobbodást is és általánosan támogató hatással van a vizeletkiválasztó szervrendszerünkre.
Ellenjavallatok a sütőtökkel szemben? Igazán sok nincs. Az orvosok szerint csak a lítiumot tartalmazó, vagy lítiumeltávolító gyógyszereket szedő személyeknek tilos fogyasztani. Néhányan allergiásak a tökfélékre, számukra is teljes tiltás szükséges. Egyes személyekre a tökfélék magas rosttartalma puffasztó hatású, ők kisebb adagokban fogyaszthatják. Fontos tudnod, hogy a legtöbb “sütőtök ízesítésű” élelmiszer mesterséges aromákat és rengeteg cukrot tartalmaz, ezért azokat feltétlenül kerüld.
Megjegyzést csak bejelentkezett blogolok tagok írhatnak!
Jeletkezz be a blogodban, vagy készíts te is egy blogot a blogolok.hu-n!